Her finner du svar på spørsmål vi ofte mottar
Prosessen starter med en innledende konsultasjon der vi vurderer saken din og ser på hva du ønsker bistand til. Vi blir sammen enige om hva vi gjør videre i saken. Videre gang i saken kan være å fremme et krav og forhandle med selger. Dersom selger ikke går med på noen alminnelig løsning, så kan vi bringe saken inn for domstolene.
Se siden Priser for mer informasjon og svar på dette. På den siden vil du også få informasjon om hvordan din forsikring i mange saker vil kunne dekke mesteparten av utgiftene til advokat.
Ja, vi tilbyr en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter for å vurdere om vi kan hjelpe deg med din sak.
Hvor lang tid det tar å løse en sak vil avhenge av flere ting. Dersom partene blir enige om en løsning raskt, så vil saken kunne løses relativt fort. I de tilfellene hvor saken må inn for domstolene, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.
Vi kommuniserer vanligvis med epost eller telefon. Vi anbefaler å benytte epost, da skriftlig korrespondanse gjør det enklere å huske og kunne se tilbake på hva som er kommunisert.
Vi tilbyr juridisk bistand over hele landet. Dialogen foregår digitalt via epost og telefon. Dette gjør det mulig for oss å bistå deg uansett hvor du befinner deg.
Dette vil avhenge av blant annet avtalen mellom deg og selger og din forsikring. Har du motorskadeforsikring så vil forsikringen i en del tilfeller kunne dekke lånebil i et visst antall dager.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.
Dine rettigheter ved kjøp av bruktbil følger av kjøps- og forbrukerkjøpsloven. Rettigheter kan være retten til å reklamere over mangler og kreve for eksempel heving eller erstatning for mangler ved bilen. Vi hjelper deg med dine rettigheter!
Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.
Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.
Ja, ved vesentlige mangler ved bilen vil du kunne kreve heving av kjøpet og kreve pengene tilbake.
Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.
Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.
Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.
Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.
Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.
Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.
Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.
Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.
Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.
Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med den som skylder deg penger, vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må oversendes til namsfogden eller til domstolene og man vinner saken, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.
Start med en skriftlig purring til den som skylder deg penger. Hvis dette ikke fører frem så kan vi ta kontakt med den som skylder deg penger. Vi kan også oversende kravet til inndrivelse hos Namsfogden eller bringe saken inn for domstolene.
Vanligvis er foreldelsesfristen tre år, men dette kan variere avhengig av typen krav.
Hvis den som skylder deg penger ikke har penger til å betale kravet, kan det finnes flere løsninger. Det kan for eksempel inngås en nedbetalingsavtale eller komme frem til en annen løsning med den som skylder deg penger. Kravet kan også på nærmere vilkår tvangsinndrives.
Ja, du kan ha rett til å kreve forsinkelsesrenter i henhold til forsinkelsesrenteloven. Vi hjelper deg med å kreve forsinkelsesrenter.
Arbeidsgiver må ha saklig grunn for å si opp en arbeidstaker. Arbeidsmiljøloven er en lov som skal verne arbeidstaker mot usaklige oppsigelser. Du kan ved usaklig oppsigelse på nærmere vilkår kreve å få jobben tilbake eller kreve erstatning for økonomisk tap.
Vilkårene for avskjed er strenge og det er kun i grove tilfeller at det kan gis avskjed. Arbeidsmiljøloven er en lov som skal verne arbeidstaker mot blant annet urettmessig avskjed. Urettmessig avskjed kan kjennes ugyldig av retten. Urettmessig avskjed kan også gi rett på erstatning.
En endringsoppsigelse er en oppsigelse av eksisterende arbeidsavtale med tilbud om en ny. Arbeidsgiver må ha saklig grunn for å foreta en endringsoppsigelse. Ved endringsoppsigelse gjelder de samme reglene som ved ordinær oppsigelse.
Kontraktsretten regulerer forholdet mellom partene når avtalen er inngått. For eksempel hva en kjøper kan gjøre gjeldende ved kontraktsbrudd. Avtaleretten har nær sammenheng med kontraktsrett og inneholder blant annet prinsipper om at avtaler skal holdes, avtalefrihet og lojalitetsprinsippet. Har du signert en kontrakt ved kjøp av ny bil eller lignende? Vil du ut av kontrakten? Da kan dette være spørsmål om tolkning av kontrakten og ofte vil du kunne forhandle med selger om for eksempel bruddgebyr.
En husleietvist er uenighet mellom leietaker og utleier om blant annet vilkårene i en husleieavtale. Dette kan være uenighet om depositum, om det er påført skader utover normal bruksslitasje på husrommet, oppsigelse mm. Vi bistår deg.
Parkeringsrett er et spesialfelt innen veitrafikkretten. Fra dagliglivet kjenner man til kontrollsanksjoner (ileggelse for å parkere i strid med skilter mm.) og parkeringsgebyr (gebyr for å parkere på fortau, sykkelvei, stans forbudt, parkering forbudt mm.) Dersom du mener at kontrollsanksjonen eller parkeringsgebyret er feil og dette er en prinsippsak for deg, så kan vi bistå deg med blant annet å klage på disse.
Vi kan bistå deg med å klage på avslaget fra kommunen. Advokat Grothe har tidligere erfaring fra en kommune med å behandle mange slike søknader om parkeringstillatelse for forflytningshemmede og klager over avslag. Ta kontakt dersom du trenger bistand med å klage på denne type vedtak eller klage på avslag på andre vedtak.
Vi kan bistå deg med å klage på avslag fra stat eller kommune. Ta kontakt dersom du trenger bistand med å klage på denne type vedtak.
Har du solgt bil eller et annet kjøretøy som f.eks. båt, mc, traktor og mottatt reklamasjon over feil og mangler? Da kan vi bistå deg med å forhandle og finne en løsning med kjøper eller avslå reklamasjonen. Et spørsmål vil være hva som er avtalt i kjøpekontrakten. Hva sier loven om kjøpers krav? Dette kan ofte være komplisert å forstå. Ta kontakt for bistand.
Den vanlige (relative) reklamasjonsfristen er reklamasjon innen rimelig tid. Den absolutte reklamasjonsfristen er vanligvis to til fem år avhengig av tingen og hvilken lov som regulerer kjøpet.
Har kjøper kommet med krav om heving av kjøpet eller krav om erstatning eller prisavslag? Er du uenig i kravet og ønsker å avvise reklamasjonen? Vi kan bistå deg med juridisk bistand og veilede deg innen kjøps- og forbrukerkjøpsloven.
Vi kan bistå deg med å inngi tilsvar, forhandle med kjøper og eventuelt bistå deg i forliksrådet.
Vi kan bistå deg med å inngi tilsvar, forhandle med kjøper og eventuelt bistå deg i tingretten.
Få presise lettforståelige svar i løpet av kort tid - uansett hva du spør oss om.