Personvern og informasjonskapsler

Vi tar vi ditt personvern på alvor. Vi benytter oss av informasjonskapsler, også kjent som cookies, for å gi deg den beste brukeropplevelsen når du besøker våre nettsider. Denne informasjonen gir deg innsikt i hvordan vi bruker cookies og hvordan vi håndterer dine personopplysninger.

PERSONVERNERKLÆRING FOR ADVOKATFIRMAET GROTHE AS

Sist endret: 10.03.2025

Denne personvernerklæringen gjelder for Advokatfirmaet Grothe AS ("vi" eller "oss"). Vi er behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor. 

1. Hvem vi behandler personopplysninger om

Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:

  • Privatkunder
  • Klienter i straffesaker
  • Kontaktpersoner hos virksomhetsklienter
  • Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
  • Personer som er involvert i saker vi bistår i
  • Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til
  • Besøkende på vår nettside

2. Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag.

Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.

Etablering av klientforhold:
Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og, hvis relevant, kredittverdighet. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.

I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven. Advokatfirmaet Grothe har hvitvaskingsrutiner som blant annet innebærer identitetskontroll, kartlegging av PEP og kontroll av økonomiske transaksjoner. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c. 

Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon og kontaktopplysninger. Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virkssomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.

Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

Kunnskapsforvaltning: Person- og saksopplysninger behandles kun av advokaten og/eller annen medarbeider som er tilknyttet saken. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). 

Klientadministrasjon. Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.

Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter som hovedregel i 10 år og ellers i henhold til lovgivningen. Dersom oppdragets karakter eller dokumentets karakter eller innhold tilsier det må dokumentet oppbevares i mer enn ti år.

Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.

Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11. 

Person- og saksopplysninger lagres på sikre steder slik at uvedkommende ikke får tak i opplysningene. Elektroniske dokumenter er lagret i sikre databaser og papirutskrifter er innelåst på et sikkert sted. 

Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens private postadresse for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.

IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining) og vår rettslig forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.

3. Hvem vi deler personopplysninger med

Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.

Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.

4. Dine rettigheter

Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene.

Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.

Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.

Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn. 

Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.

Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet. 

5. Sikkerhet

Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Se mer om dette under punkt 2. og 3. over.

Tilgang til dokumenter og personopplysninger er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver. 

Ved eventuelle ansettelser vil den ansatte gjennomgå opplæring i interne rutiner for sikkerhet og bruk av IT-lagring.

6. Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.

7. Om nettstedets informasjonskapsler

Nettstedet benytter informasjonskapsler.

Hva er informasjonskapsler?

Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din enhet når du besøker en nettside. Disse filene inneholder data som kan være nyttige for å forbedre funksjonaliteten til nettsiden og din brukeropplevelse.

Typer informasjonskapsler ofte brukt på nett
  • Nødvendige: Disse er essensielle for nettstedenes funksjonalitet og kan ikke slås av i våre systemer.
  • Funksjonelle: Disse brukes for å huske innstillinger og valg du har gjort på siden.
  • Analyse: Disse lar oss analysere trafikken på vår nettside slik at vi kan måle og forbedre ytelsen.
  • Målretting: Disse informasjonskapslene kan brukes for å bygge en profil av dine interesser og vise deg relevante annonser på andre sider.‍
Hvorfor bruker vi informasjonskapsler?

Vi bruker informasjonskapsler til flere formål:

  • Forbedre brukeropplevelsen: Ved å lagre dine preferanser kan vi tilby en mer personlig og effektiv nettsideopplevelse.
  • Analyser: Vi bruker verktøy som Google Analytics for å forstå hvordan besøkende navigerer og bruker nettsiden vår. Dette hjelper oss med å optimalisere innholdet og funksjonaliteten.
Spesifikke informasjonskapsler vi bruker
For å se hvilke informasjonskapsler som brukes på dette nettstedet, klikk her og velg så "Vis mer info".

Hvordan administrere cookies?

Du kan når som helst administrere eller deaktivere informasjonskapsler via nettleserinnstillingene dine. Vær oppmerksom på at hvis du deaktiverer cookies, kan det påvirke funksjonaliteten og din brukeropplevelse på vår nettside. Vi anbefaler også å laste ned nettlesertillegg som Ghostery eller lignende dersom du ønsker å permanent blokkere visse cookies på samtlige nettsteder du besøker.

Om du vil endre innstillinger for dette nettstedet kan du klikke her.

Kontakt oss

Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine rettigheter, kan du ta kontakt med oss:

Advokatfirmaet Grothe AS
Epost: post@advgrothe.no
Tlf: 95 70 94 24
Ansvarlig advokat: Marius Randen Grothe

Ta kontakt

Få presise lettforståelige svar i løpet av kort tid - uansett hva du spør oss om.

Foretrekker du telefon eller epost?

Melding sendt.
Vi vil svare deg snarlig.
Normalt sett i løpet av neste arbeidsdag.
Oops! Something went wrong.