Heve båtkjøp eller kreve erstatning for feil og mangler? Vår advokat hjelper deg

Heve båtkjøp eller kreve erstatning for feil og mangler? Vår advokat hjelper deg

Har du kjøpt en båt med feil og mangler? Vår advokat hjelper deg med å kreve heving av kjøpet, kreve erstatning eller prisavslag og sikre dine rettigheter etter loven. Kontakt oss for bistand – sammen finner vi den beste løsningen for deg.

Få hjelp til å løse tvisten om båtkjøpet

Som spesialisert innen kjøpsrett, tilbyr vi deg juridisk hjelp når båtkjøpet ikke gikk som forventet. Med erfaring med båtsaker kan vår advokat bistå deg med å kreve heving av kjøpet, prisavslag eller erstatning for feil og mangler. Vår erfaring sikrer at du kan finne en løsning med selger eller ta saken til domstolene. Vi gjør vårt beste for at du skal få et godt resultat i din sak.

Ring for gratis saksvurdering

Hva er typiske mangler som kan gi grunnlag for å kreve prisavslag eller erstatning?

For å kunne kreve prisavslag eller erstatning må det foreligge en kjøpsrettslig mangel ved båten. Det må blant annet foreligge avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være mangler:

  • Problemer med motor. Dette kan være alt fra startproblemer til problemer med turbo.
  • Elektronikkproblemer. Problemer med elektronikk kan være at for eksempel navigasjon eller andre elektroniske enheter ikke fungerer.
  • Selger har gitt feil informasjon om båtens servicehistorikk.
  • Lekkasjer i for eksempel skrog
  • Rust
  • Selger har tilbakeholdt opplysninger om skader. Har båten hatt skader så må selger opplyse om dette.

Hva er typiske mangler som kan gi grunnlag for å kreve heving av kjøpet?

For å kunne kreve heving av kjøpet må det foreligge en vesentlig mangel ved båten. Det må blant annet foreligge vesentlige / større avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger. Noen eksempler på hva som kan være vesentlige mangler:

  • Motorhavari eller andre større mangler ved båtens motor
  • Større rustskader
  • Større lekkasjer
  • Flere mindre mangler kan også etter en helhetsvurdering gi grunnlag for heving av kjøpet. Dette forutsatt at manglene til sammen er vesentlige.  

Reklamasjon og mulige løsninger

Det er viktig å reklamere raskt til selger, skrive hva som er feil og mangler ved båten og hva du krever. Dersom det går for lang tid før man reklamerer vil man kunne miste retten til å kreve for eksempel erstatning, prisavslag og heving.

Har selger tilbudt seg å rette mangler ved båten (avhjelp) og reparasjon skjer innen rimelig tid, så vil selger i utgangspunktet ha rett til å reparere båten for deg kostnadsfritt.

Har du krevd heving, prisavslag eller erstatning? Avviser selger fortsatt ditt krav? Vi hjelper deg med reklamasjon, fremme krav om heving, prisavslag eller erstatning, og forsøke å finne en minnelig løsning med selger. Om nødvendig bringer vi saken inn for domstolene.

Hva skjer dersom selger ikke vil samarbeide?

I de sakene der selger ikke vil imøtekomme ditt krav eller utbedre feilen, vil saken i en del tilfeller kunne løses av at advokaten tar kontakt med selger.

Avviser selger en minnelig løsning og det ikke oppnås enighet, så kan saken bringes inn for domstolene. Bringes saken inn for domstolene, pålegges motparten å inngi et tilsvar til forliksrådet/tingretten. Inngir ikke motparten tilsvar til domstolen så vil du vanligvis få automatisk medhold i ditt krav om heving, erstatning eller prisavslag.

Vi sørger for å ivareta dine interesser, og hjelper deg med å vurdere risikoen for eventuelle saksomkostninger. Vår erfaring viser at båtorsikringer i mange saker vil kunne dekke mesteparten av advokatutgiftene, slik at du kun betaler en egenandel.

Hva du kan vinne på å ta kontakt med advokat?

Med riktig juridisk bistand kan du få hjelp med å finne en løsning med selger, kreve heving av kjøpet, eller kreve erstatning eller prisavslag. Vi forstår at det kan være vanskelig å kjempe mot en vanskelig båtforhandler eller selger.  Vi yter en god innsats for et best mulig resultat og sørger for at du ikke må stå alene mot en selger som avviser kravet ditt.

Hvorfor velge vår advokat?

  • God kunnskap om kjøpsrett: Vår advokat har interesse for kjøretøy og vil kunne bruke dette sammen med gode kunnskaper om kjøpslovgivningen.
  • Personlig oppfølging: Du får rask, forståelig og personlig oppfølging, slik at du vet hva som skjer til enhver tid.
  • Flere års erfaring: Vi har flere års erfaring med tvistesaker innen kjøpsrett, både ved kjøp og salg mellom privatpersoner og fra forhandler. Vi vil kunne rådgi deg i din sak.

Få dekket mesteparten av advokatutgiftene

I de fleste båtsaker dekker forsikringen mesteparten av advokatutgiftene dine mot at du betaler en egenandel. For at forsikringen skal dekke rettshjelp må det foreligge en tvist. Det må foreligge en reklamasjon og selger må helt eller delvis ha avvist reklamasjonen. Du finner mer informasjon om dette på siden Priser.

Ta kontakt for en gratis uforpliktende saksvurdering

Når du kontakter oss for en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter, vurderer vi saken din basert på det du har sendt oss. Mener vi at du kan få hevet kjøpet, motta erstatning eller kreve utbedring fra selger? Vi gir deg svar.

Vi hjelper deg med å fremme krav og forsøke å løse saken i minnelighet. Oppnås ikke en minnelig løsning kan vi hjelpe deg med å bringe saken inn for domstolene. Få rådgiving og hjelp – ta kontakt i dag.

gratis vurdering av saken din i dag

Usikker på saken din?
Send en kort beskrivelse, og få en gratis vurdering. Få et godt beslutningsgrunnlag uten forpliktelser.
Vi benytter inntil 30 minutter per saksvurdering

Få Gratis saksvurdering

Slik går vi frem

Se hvordan vi tar deg gjennom hele løpet
- og det lille som kreves fra din side!

1

Gratis vurdering

Vi vurderer saken din for å se om du har en sak

Check Icon - Law Firm Webflow Template
30 min. uforpliktende
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Avklare saksmuligheter
2

Forberedelser

Avtale mellom oss inngås. Vi søker dekning i din forsikring

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Inngå avtale
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Dekning forsikring
3

Dokumentasjon

Vi etterspør dokumenter som du sender oss

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Dokumentoversikt
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Sende oss dokumenter
4

Krav og oppgjør

Krav fremmes. Forhandlinger. Eventuelt domstol.

Check Icon - Law Firm Webflow Template
Fremme krav. Løsning eller domstol
Check Icon - Law Firm Webflow Template
Løsning / vinner saken -> oppgjør

Ofte stilte spørsmål

Hvordan foregår prosessen?

Prosessen starter med en innledende konsultasjon der vi vurderer saken din og ser på hva du ønsker bistand til. Vi blir sammen enige om hva vi gjør videre i saken. Videre gang i saken kan være å fremme et krav og forhandle med selger. Dersom selger ikke går med på noen alminnelig løsning, så kan vi bringe saken inn for domstolene.

Hva koster det å engasjere en advokat hos dere?

Se siden Priser for mer informasjon og svar på dette. På den siden vil du også få informasjon om hvordan din forsikring i mange saker vil kunne dekke mesteparten av utgiftene til advokat.

Tilbyr dere en gratis førstegangskonsultasjon?

Ja, vi tilbyr en gratis saksvurdering på inntil 30 minutter for å vurdere om vi kan hjelpe deg med din sak.

Hvor lang tid tar en typisk sak å løse?

Hvor lang tid det tar å løse en sak vil avhenge av flere ting. Dersom partene blir enige om en løsning raskt, så vil saken kunne løses relativt fort. I de tilfellene hvor saken må inn for domstolene, så vil det kunne ta betydelig lengre tid.

Hvordan kommuniseres det underveis i saken?

Vi kommuniserer vanligvis med epost eller telefon. Vi anbefaler å benytte epost, da skriftlig korrespondanse gjør det enklere å huske og kunne se tilbake på hva som er kommunisert.

Hvor i landet tilbyr dere juridisk bistand?

Vi tilbyr juridisk bistand over hele landet. Dialogen foregår digitalt via epost og telefon. Dette gjør det mulig for oss å bistå deg uansett hvor du befinner deg.

Hvor lang tid tar det før jeg får oppgjøret?

Dette vil kunne avhenge av flere ting. Dersom man blir enig om en avtale med selger relativt raskt, så vil du kunne få oppgjør ganske fort. I de tilfellene der saken må inn til domstolene og man vinner saken, så vil motparten vanligvis få en frist på to uker til å betale i henhold til dommen.

Hvilken lov gjelder for min sak?

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av forhandler og selv er forbruker, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir bedre rettigheter for kjøper.

Har du kjøpt bil, båt eller andre kjøretøy av en privatperson eller selv er næringsdrivende, da er det kjøpsloven som gjelder. I denne loven står partene mer fritt til å avtale det de ønsker.

Hvordan går jeg frem for å klage på feil eller mangler ved kjøretøyet?

Start med å reklamere skriftlig til selgeren på epost. Reklamasjon bør skje så raskt som mulig og du må skrive hva du reklamerer over og hva du krever. For eksempel prisavslag, erstatning eller heving. Har du ikke reklamert til selger enda og er usikker på hva du skal skrive? Vi hjelper deg med reklamasjon til selger og videre bistand i saken.

Hva er reklamasjonsfristen for kjøp av kjøretøy?

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to til fem år. Dette avhenger av om forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven regulerer kjøpet. Den vanlige fristen for å gi beskjed om en mangel ved bilen, den relative reklamasjonsfristen, er vanligvis "innen rimelig tid". Dette er en ganske kort frist. Det er derfor viktig å være rask med reklamasjon og gi skriftlig beskjed til selger om mangler ved bilen og hva du krever.

Hva gjør jeg hvis selgeren nekter å rette opp feil og mangler?

Nekter selger å rette feil og mangler, så kan det være nødvendig å fremme andre krav som heving, prisavslag eller erstatning for mangler. Vi hjelper deg med kontakten med selger og fremme krav. Vi hjelper deg også med videre bistand i saken.

Fant du ikke spørsmålet ditt?

Se alle spørsmål og svar eller ta kontakt og vi vil hjelpe deg med klarhet i alle dine spørsmål.

Skriv til oss og få gratis saksvurdering

Gi en kort beskrivelse av saken din og få kjapt svar på hvordan din saker stiller seg.

Foretrekker du å ringe eller epost?

Melding sendt.
Vi vil svare deg snarlig.
Normalt sett i løpet av neste arbeidsdag.
Oops! Something went wrong.